تفاوت هارد و رم
اگه دوس داری php یاد بگیری همراه من باش
منوی اصلی
منوی اصلی
موضوعات مطالب
آمار
» افراد آنلاین : 1
» بازدید امروز : 2
» بازدید دیروز : 4
» هفته گذشته : 32
» ماه گذشته : 106
» سال گذشته : 744
» کل بازدید : 4567
درباره وبلاگ

آرشيو مطالب
نظر سنجی
طراح قالب
تبلیغات
کد تبلیغات
بازدید : 52 دسته : <-PostCategory->

شاید بسیاری از کاربران کامپیوتر تفاوت بین Hard drive و حافظه RAM را ندانند و نتوانند  تشخیص دهند که چه تفاوتی بین این دو است و این تفاوت ها را بیان کنند. فرق بین رم و هارد سوال بیشتر مردم است و مردم را به شدت گیج کرده است چون عملکردشان شبیه هم است و هردوی آنها اطلاعات را ذخیره میکنند بعضی از مردم فکر میکنند که یکی هستند اما کاملا با هم فرق میکنند حتی شکل شان هم شبیه هم نیست پس چی هستند و فرق شان در چیست؟

 در این مطلب ما قصد داریم به بیان تفاوت بین هارد درایو و حافظه رم سیستم بپردازیم. تا به کسانی که قصد خرید رم و خرید هارد دارند کمک کنیم.

شاید متداول­ترین چالشی که کاربران کامپیوتر، هنگام استفاده از کامپیوتر با آن روبه‌رو می‌شوند مربوط به حافظه یا کمبود آن در کامپیوتر آن‌ها باشد. کارشناسان پشتیبانی شرکت­های کامپیوتری و متخصصین شبکه به شما می‌گویند که کاربران کامپیوتر اغلب در مورد انواع مختلف حافظه در رایانه خود، توجیه نیستند. کاربران معمولا حافظه را با فضای ذخیره‌سازی اشتباه می‌گیرند و یا برعکس. عباراتی مانند «من هشت گیگابایت دیسک دارم» یا «من یک ترابایت حافظه دارم» به افراد پشتیبانی کامپیوتر می‌گوید که وقتی صحبت از اصطلاحات کامپیوتر است، با افراد تازه‌کار سروکار دارند. مقایسه بین رم و فضای ذخیره‌سازی به آشنایی بهتر با این دو قطعه کمک می کند.

تفاوت هارد و رم در عملکرد

اغلب افراد با رو به رو شدن با پیغام “system out of memory” دچار سردرگمی میشوند و پیش خود فکر میکنند که مشکل از هارد دیسک کامپیوتر است و حتما حافظه هارد دیسک پر شده است اما در واقع حافظه RAM کامپیوتر پر شده است.

هر دوی حافظه RAM و همچنین Hard Drive برای ذخیره سازی داده­ها بکار میروند. اندازه RAM به طور معمول از Hard drive کوچکتر است. محدوده حافظه ذخیره سازی RAM بین 1 گیگابایت تا 128 گیگابایت میرسد اما ظرفیت حافظه­های Hard drive  از 128 گیگابایت تا چندین ترابایت نیز میتواند باشد.

نوع ذخیره سازی حافظه­های RAM موقتی است. مثلا زمانیکه کاربر از اینترنت یک فایل دانلود می­کند اطلاعات بصورت موقت در حافظه RAM کامپیوتر ذخیره می­شود اما زمانی­که کاربر آن فایل را ذخیره می­کند در حقیقت فایل در Hard drive کامپیوتر به طور دائمی ذخیره می­شود. فایل­های دانلود شده بر روی حافظه RAM  با قطع شدن جریان برق از بین می­رود و از روی حافظه RAM پاک می­شود. در عوض داده­های ذخیره شده در Hard drive به طور دائمی باقی می­مانند.

ماژول­های حافظه RAM توسط تراشه­ها و میکروپروسسوها ساخته می­شوند.Hard drive ازdisk ها و platter ها ساخته شده است. داده­های ذخیره شده در حافظه RAM در قالب 0 ها و 1 ها ذخیره می­شوند.RAM برای نگه داری داده­ها در تراشه هایش نیاز به منبع انرژی برق پیوسته دارد. داده­های ذخیره شده در Hard drive در دیسک­های مغناطیسی ذخیره می­شوند.Hard drive نیاز به منبع برق پیوسته برای نگهداری داده­ها ندارد.

زمانیکه کاربر محتویات یک فایل خاص را تغییر می­دهد تغییرات ابتدا در حافظه RAM ذخیره می­شود. هنگامی که کاربر تغییرات را ذخیره کرد محتویات تغییر یافته درون حافظه Hard drive کپی می­شود. یک نسخه کپی اصل از فایل در Hard drive بصورت دست نخورده باقی می­ماند تا زمانیکه تغییراتی روی آن ایجاد شده و ذخیره شده باشد. هنگامی که فایل ذخیره شد نسخه اصلی فایل توسط نسخه جدید آن روی Hard drive جایگزین می­شود.

دسترسی به داده­های ذخیره شده در حافظه RAM صدها بار سریع­تر از دسترسی به محتویات Hard drive است. از آنجا که تمام برنامه­ها و سرویس­های سیستم عامل ابتدا درون حافظه RAM بارگذاری میشوند حافظه RAM معمولا پر می­شود. زمانی­که سیستم عامل پیغامی با عنوان “not enough memory to run this program” را نمایش داد این به این معنی است که حافظه RAM پر شده است.

 تفاوت حافظه کامپیوتر (RAM) و هارد دیسک (Hard Disk) و پردازنده چیست؟

تفاوت اصلی میان حافظه کامپیوتر و هارد این است که حافظه اطلاعات را به صورت کوتاه مدت و برای دسترسی سریع ذخیره می کند.  عملیات لحظه به لحظه کامپیوتر با استفاده از دسترسی کوتاه مدت به اطلاعات ( مانند لود شدن برنامه ها، مرور وب یا ویرایش صفحات گسترده) انجام می­شود. حافظه رم یک حافظه فرار و ناپایدار است و این بدان معناست که وقتی شما کامپیوتر را خاموش می­کنید اطلاعات از بین می­روند. هارد ( هارد مکانیکی یا هارد( SSD  اطلاعات را به صورت بلند مدت و برای دسترسی دائمی ذخیره می­کنند. هارد قطعه­ای است که برای دسترسی و ذخیره سازی فایل ها، برنامه­ها و سیستم عامل استفاده می­شود. هارد غیر فرار و پایدار است و بدان معناست که اطلاعات حتی با خاموش شدن کامپیوتر از بین نمی­روند. حافظه و هارد در کنار پردازنده (CPU) کامپیوتر شما کار می­کنند تا به اطلاعات دسترسی پیدا کنید و از آن استفاده کنید.

  • نحوه کار آنها

این سه قطعه با هم کار می­کنند تا برنامه و فایل مورد نظر شما نمایش داده شود و تغییرات شما ثبت شوند.

  1. هارد به طور دائم فایل ها و برنامه های شما را ذخیره می کند.
  2. وقتی اطلاعات در خواست می شوند ( به طور مثال وقتی یک فایل باز می شود) پردازند به هارد دسترسی پیدا می­کند و اطلاعات را به حافظه می­آورد تا دسترسی سریع­تری به ­آنها داشته باشد.
  3. همانطور که شما به کار کردن روی فایل ادامه می­دهید یا به برنامه دیگری سوئیچ می­کنید ( مانند ایمیل) پردازنده برای اولین بار اطلاعات را از هارد می­خواند و بعد از اینکه اطلاعات از هارد منتقل شدند از حافظه اطلاعات را می­خواند و به درخواست های شما پاسخ می­دهد.

 

به دلیل نحوه دسترسی سیستم شما به اطلاعات، سرعت حافظه و هارد شما نقش مهمی در سرعت پردازنده ای که می تواند داده­های شما را به انواع مختلف اطلاعات کانورت کند و آن را قابل استفاده کند دارد. اگر سیستم شما در مقایسه با زمانی که آن را خریداری کرده اید کند شده است و پاسخ نمی­دهد توصیه می­کنیم حافظه، هارد و یا هر دو را برای دریافت عملکرد بهتر ارتقاء دهید.

 تفاوت بین حافظه و فضای ذخیرهسازی

حافظه (مموری) اصلی کامپیوتر شما رَم RAM نام دارد. شما می‌توانید آن را به عنوان فضایی تصور کنید که کامپیوتر برای انجام کارها از آن استفاده می‌کند. هنگامی که بر روی یک برنامه دو بار کلیک می‌کنید، یا یک فایلی را باز می‌کنید، یا کارهای دیگری را انجام می‌دهید، رم RAM عادت دارد که داده‌هایی را که کامپیوتر در حال کار بر روی آن‌هاست، ذخیره کند. کامپیوترهای جدید اغلب مجهز به 4، 8، 16 گیگابایت رم یا بیشتر از این هستند که از پیش بر روی کامپیوتر نصب شده‌ و آماده هستند.

در مقایسه بین رم و فضای ذخیره‌سازی فضای ذخیره‌سازی نیز وجود دارد: یک درایو هارددیسک درایو حالت جامد  SSD است که داده‌ها در آن ثبت می‌شود. این داده‌ها می‌تواند تا همیشه باقی بماند و در صورت لزوم فراخوانده شود. این داده‌ها ممکن است یک اظهارنامه مالیاتی، شعری در یک فایل وُرد یا یک ایمیل باشد. برای مقایسه: RAM فرّار است، یعنی وقتی که برق قطع می‌شود یا کامپیوتر ریست می‌شود، اطلاعات از بین می‌رود؛ اما چیزهایی که روی درایو ذخیره سازی نوشته شده است برای همیشه باقی می‌ماند تا زمانی که آن را پاک کنید، یا تا زمانی که فضای ذخیره سازی از بین برود.

به طور جامع تفاوت هارد و رم را این­گونه می­توان شمرد:

  • RAM مخفف کلمات Random Access Memory است و بر روی مادربورد سیستم نصب میشود در حالیکه hard drive مجموعه ای از دیسک های مغناطیسی هستند که به hard disk نیز معروف اند.
  • حافظه ذخیره سازی RAM از حافظه ذخیره سازی Hard drive ها کوچکتر است. محدوده حافظه ذخیره سازی RAM بین 4 گیگابایت تا 128 گیگابایت میرسد اما ظرفیت حافظه­های Hard drive از 128 گیگابایت تا چندین ترابایت را نیز می­توانند میزبانی کنند.
  • نوع ذخیره سازی حافظه RAM بصورت موقتی است در حالیکه در Hard drive داده ها بصورت دائمی ذخیره می­شوند.
  • دسترسی به حافظه RAM بسیار سریعتر از دسترسی به حافظه Hard drive است.
  •  RAM ساخته شده از چیپ ها یا تراشه ها میباشد در حالیکه Hard drive از دیسک­های مغناطیسی و پلاتر ها ساخته شده است.
  •  RAM برای نگهداری داده­ها بر روی تراشه­های خود نیاز به منبع برق پیوسته دارد اما در Hard drive داده با قطع برق از بین نمی­رود.

 



میلاد اعتمادیفر پنجشنبه 01 مهر 1400 نظر بدهید!
عناوين آخرين مطالب ارسالي
صفحات دیگر